AI tar ikke jobben din – men det gjør de som kan bruke AI

AI har på kort tid gått fra å være et buzzword til å bli en praktisk del av hverdagen i de fleste bransjer. Enten vi snakker om markedsføring, salg, HR, økonomi eller tekniske fag, ser vi nå hvordan verktøyene integreres i arbeidsprosessene våre. I mediene handler overskriftene ofte om at “AI vil ta jobbene våre”, og det er lett å forstå at mange blir bekymret. Men i dialog med bedrifter opplever jeg at dette sjelden er intensjonen.

Som rekrutterer ser jeg primært at AI skal erstatte det manuelle og rutinepregede. Det kan handle om alt fra rapportering, dataanalyse og research til loggføring og kundesupport. Oppgaver som tidligere tok timer, kan nå ofte løses på minutter. Ved ansettelser ser bedrifter i økende grad etter ansatte som klarer å bruke teknologien til å frigjøre tid – tid som i stedet kan brukes til verdiskaping, kundekontakt, samarbeid og innovasjon.

Det betyr at vi står foran et arbeidsmarked der skillet ikke går mellom mennesker og "maskiner", men mellom mennesker som mestrer AI og de som ikke gjør det. De som omfavner verktøyene, blir mer effektive, leverer raskere og frigjør kapasitet til å tilføre mer verdi. De som velger å ignorere utviklingen, risikerer å bli løpt forbi – både i nåværende stilling og særlig i forbindelse med jobbsøking.

Så i stedet for å stille spørsmålet: “Vil AI ta jobben min?” – bør vi heller spørre oss:

👉 Hvordan kan jeg bruke AI til å bli mer verdifull i min rolle, for mine kollegaer og for mine kunder?

Svaret på det spørsmålet vil i stor grad avgjøre hvem som lykkes best i fremtidens arbeidsliv.

– Christian Westermark

Neste
Neste

Onboarding har aldri vært viktigare